De 7 pijlers voor goed presterende teams

Organisaties kunnen blijvend concurrentievoordeel creëren door de potentie van mensen te ontsluiten en de samenwerking binnen teams te optimaliseren. Lees hier de 7 pijlers die hier direct aan bijdragen.

Eerste hulp bij ongewenste resultaten

Als je begeleiding even niet het gewenste resultaat oplevert, wijt je dat misschien aan van alles en nog wat, maar niet aan jezelf. Toch vraagt professionalisering om zelfonderzoek en leren van je eigen fouten. Bijvoorbeeld met de methodiek ‘Reflecteren in Actie’. Bovenstaande introductie is afkomstig uit het artikel ‘Eerste hulp bij ongewenste resultaten’ wat in

Digitale transformatie? Eerst maar eens de basis op orde

Digitale transformatie is een uitdaging waar menig organisatie van wakker ligt. Het is tenslotte ingrijpend en raakt het wezen van de bedrijfsvoering. Tegelijkertijd wil geen bedrijf de ‘boot missen’. Toch is zo’n digitale transformatie lang niet altijd nodig. Wie de basis op orde heeft, creëert al flink wat concurrentievoordeel. Internet of Things, Blockchain, Machine Learning,

Oproep gemist van 020 – 211 95 11?

Heb je een oproep gemist van 020 – 2119511? Dan heb je een oproep van UPD gemist. En dat is jammer. Waarschijnlijk belde één van onze opleidingsadviseurs om een korte check-in bij je te doen. We bellen op gezette momenten onze alumni op. We zijn namelijk nieuwsgierig hoe de toepassing in de praktijk bij jou

Versterking op het gebied van Agile, teamcoaching en verandermanagement

De tijd waarin we leven wordt overheerst door de Corona-pandemie en de maatregelen die in dat kader getroffen worden. Dat heeft invloed op onze klanten en op ons. Geen reden om stil te zitten, integendeel. We blijven onze dienstverlening continu verbeteren en verbreden en investeren in onze toekomst. In dat kader zijn we bijzonder blij

Opleidingsbudget voor (team)managers

Opleidings- of ontwikkelbudget is binnen veel organisaties standaard aanwezig voor de medewerkers. Zij kunnen hiermee zelf opleidingen of trainingen volgen, al dan niet met goedkeuring van HR of de (team)manager. Als (team)manager ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de teamleden. Het is dus niet meer dan normaal dat je meedenkt over het ontwikkelingspad. We

Continu verbeteren en strategierealisatie voor de (semi-)overheid

De burger stelt in toenemende mate hoge eisen aan de overheid. Van transparantie tot gebruikersgemak, de burger wordt meer en meer een traditionele consument. De maakt dat overheidsinstellingen zich continu moeten aanpassen aan de wensen en eisen die de burger ze stelt. Een continue transformatie naar een wendbare en klantgerichte overheid. Dit gegeven alleen is

UPD selecteert SigmaXL als partner voor statistische software

Bij het volgen van een Lean Six Sigma Green Belt, Black Belt of Upgrade Green to Black Belt gaan we uitgebreid in op statistische analyses. Hiervoor is het noodzakelijk dat onze cursisten beschikking hebben over statistische software. We zijn verheugd om ons partnerschap met SigmaXL aan te kondigen waarmee we onze cursisten een levenslange licentie

Klanttevredenheid

Klanten zijn het bestaansrecht van iedere organisatie. Zoals Sam Walton (oprichter van Walmart) al stelde: “There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else“. Het is voor organisaties daarom essentieel om te zorgen dan hun klanten tevreden

Tips voor een stabiele verbinding tijdens videobellen

Omdat veel van onze dienstverlening tegenwoordig ook via Zoom en Microsoft Teams wordt aangeboden is een stabiele internetverbinding essentieel geworden om geconcentreerd deel te kunnen nemen aan deze sessies. Maar wat kun je doen wanneer je beeld hapert of je video vertraagd wordt afgespeeld? In dit artikel hebben we een aantal handige tips voor je

Veilig gebruikmaken van Zoom: 7 tips

Een groot deel van werkend Nederland zit momenteel thuis, met als gevolg dat veel bedrijven online videobellen om met elkaar in contact te blijven. Een prima oplossing mits je ook op een veilige manier gebruikmaakt van de verschillende toepassingen die worden aangeboden. Bij UPD maken we gebruik van Zoom en Microsoft Teams als tijdelijke oplossing

Jouw gegevens worden goed beveiligd

Nu steeds meer bedrijven en organisaties de wereld van online videobellen aan het ontdekken zijn komen er tegelijkertijd ook steeds meer vragen rondom databeveiliging bij deze manier van communiceren. Bij UPD maken we gebruik van de virtuele mogelijkheden van Zoom en Microsoft Teams om coachingssessies en Virtual Classrooms-opleidingen in aan te bieden. Op deze pagina

Na de eerste lesdag niet tevreden?

Ruim 7 jaar geleden waren wij de eerste opleider die 100% tevredenheidsgarantie aanbood op de opleidingen. Als je na de eerste dag niet tevreden bent, stop je gewoon; geen enkel probleem. Deze garantie geldt ook voor opleidingen in onze Virtual Classroom. Je kunt hierdoor gewoon even kijken of de lesmethode iets voor jou is. En,

Kortere lesblokken in de Virtual Classrooms

Thuis werken tijdens de Corona-crisis betekent voor velen van ons een nieuwe balans vinden tussen werk en privé. In de huidige tijd ben je thuis ook partner en moeder of vader. Dat begrijpen we als geen ander. Daarom bieden voor een deel van onze opleidingen kortere lesblokken aan. Jouw trainingsdagen duren in dat geval maar

De Sprekerspoule biedt lean-experts van UPD podium

Op zoek naar een lean-professional die het publiek van jouw event op geheel eigenwijze weet te informeren én inspireren? Dan biedt de ‘Sprekerspoule’ van UPD, specialist in continu verbeteren en vernieuwen, uitkomst. Met de Sprekerspoule wil UPD de inzichten, kennis en kunde die de eigen consultants de afgelopen jaren hebben verzameld en toegepast, op een

Statushouders ronden met succes Green Belt in Lean opleiding af

Nadat in oktober een zestal statushouders de unieke kans kreeg om geheel kosteloos deel te nemen een Green Belt in Lean opleiding bij advies en trainingsbureau UPD, hebben alle zes de deelnemers eind december het gehele traject van in totaal zes dagen met succes doorlopen. Het kosteloos opleiden van statushouders is onderdeel van het langdurige

Lean-experts van UPD presenteren vernieuwd Transformatiemodel

Naar aanleiding van de Whitepaper Policy Deployment eerder dit jaar ontving continu verbeter-expert UPD afgelopen vrijdag voor de tweede maal een ambitieuze groep verbeterprofessionals voor de gratis ‘Business Sessie Policy Deployment’. In het Van der Valk Amsterdam-Amstel presenteerden Lean-experts Jan Heijneman en Patrick van Dijk, beide werkzaam bij dé specialist op het gebied van Lean,

Gratis Lean-events UPD

Let op: Onze gratis events zijn geheel kosteloos, maar niet vrijblijvend. De bevestiging van jouw deelname betekent dat wij rekenen op jouw komst. Je kunt je afmelden tot uiterlijk 14 dagen vóór een gratis event door een mail te sturen naar thespark@upd.nl. Voor alle afmeldingen daarna – op bij no-show – brengen wij een bedrag

Schrijf je in voor gratis Lean-events

Op 29 mei 2020 organiseert UPD de Business Sessie Lean: Systeemdenken. Na twee succesvolle edities over Policy Deployment in 2019 kun je in 2020 opnieuw gratis deelnemen aan verschillende Lean-events. Om deel te nemen vragen we je enkel je gegevens via onderstaand inschrijfformulier achter te laten en je mailbox in de gaten te houden. *Let

UPD-experts in te huren als gastspreker

Op zoek naar een lean-professional die het publiek van jouw event op geheel eigenwijze weet te informeren én inspireren? Dan biedt de ‘Sprekerspoule’ van UPD, specialist in continu verbeteren en vernieuwen, uitkomst. Met de Sprekerspoule wil UPD de inzichten, kennis en kunde die de eigen consultants de afgelopen jaren hebben verzameld en toegepast, op een

Download de Scrumguide

In de Scrumguide leggen Ken Schwaber en Jeff Sutherland de basiselementen van Scrum uit. Je vindt hierin alle informatie over de Events, Meetings, Rollen en Lijsten. Het lezen van de Scrumguide is goede start voor iedereen die actief is in een team dat met Scrum wil gaan werken. Klik hier om de gids te downloaden

Download de Quickscan Factsheet

Continu vernieuwen en verbeteren; iedereen kan zich wel een beeld vormen bij het belang hiervan. Maar als (programma)manager, MT-lid of directielid wil je ook weten wat het potentieel is binnen de organisatie, voordat er investeringen gedaan worden in verbeterprogramma’s en interventies. Dat is exact waar de Quickscan voor ingezet wordt. Deze scan brengt snel en

Download de Scrum Roadmap

Steeds meer organisaties willen én gaan vandaag de dag aan de slag met Scrum. En dat is niet zo gek. In een tijdperk waarin de klantvraag continu verandert is flexibiliteit de basis voor succesvolle organisaties. Logisch gevolg is dat veel werknemers zich laten bijscholen tot Scrum Master of Product Owner, om vervolgens de geleerde methodieken

Inschrijven Policy Deployment Symposium (€0,-)

Naar aanleiding van de vele reacties op de Whitepaper Policy Deployment van collega Jan Heijneman organiseert UPD dit jaar een aantal exclusieve events met Jan Heijneman en Patrick van Dijk. Een unieke kans voor ambitieuze verbeterprofessionals om in gesprek te gaan met de twee doorgewinterde lean-experts en te kijken naar welke verbeterslagen jouw organisatie –

Gratis masterclass voor ambitieuze verbeterprofessionals

Nadat Jan Heijneman en Patrick van Dijk eerder dit jaar hun master in Lean aan The University of Buckinham ‘with distinction’ afrondden, stonden beide heren afgelopen woensdag voor een selecte groep enthousiaste verbeterprofessionals tijdens de exclusieve en tevens gratis Masterclass Policy Deployment (€0,-). De deelnemers waren door beide UPD-consultants uitgenodigd om op het kantoor van

Inschrijven Masterclass Policy Deployment

Naar aanleiding van de vele reacties op de Whitepaper Policy Deployment van collega Jan Heijneman organiseert UPD dit jaar een aantal exclusieve masterclasses met Jan Heijneman en Patrick van Dijk. Een unieke kans voor ambitieuze verbeterprofessionals om in gesprek te gaan met de twee doorgewinterde lean-experts en te kijken naar welke verbeterslagen jouw organisatie –

De hands-on aanpak voor Scrum Teams

Steeds meer organisaties willen én gaan vandaag de dag aan de slag met Scrum. En dat is niet zo gek. In een tijdperk waarin de klantvraag continu verandert is flexibiliteit de basis voor succesvolle organisaties. Logisch gevolg is dat veel werknemers zich laten bijscholen tot Scrum Master of Product Owner, om vervolgens de geleerde methodieken

Download: Whitepaper Policy Deployment

Policy Deployment is geen rocket science, het is een kwestie van de juiste dingen op het juiste moment doen. Om dit inzichtelijk te maken hebben we bij UPD het transformatiemodel ontwikkeld. Deze visuele weergave van de ideale situatie maakt voor iedereen, op alle niveaus, inzichtelijk hoe verbeteringen in de breedste zin een bijdrage leveren aan

UPD lanceert verbeternetwerk the Spark*

Doorlopend leren, nieuwe kennis opdoen en zo toekomstbestendig worden én blijven: ontwikkelingen op de arbeidsmarkt volgen elkaar in rap tempo op, wat van professionals vraagt om de eigen kennis en kunde continu bij te houden en te verversen. Om te voorzien in die behoefte is er nu the Spark*, het grootste online verbeternetwerk van én

Jouw Scrum Team klaarstomen voor succes

Scrum Team klaarmaken voor succes
Een Scrum Team heeft vertrouwen en structuur nodig om goed te kunnen functioneren. Je backlog kan geweldig in elkaar zitten en de stakeholders kunnen nog zo betrokken zijn, maar zonder goed functionerende teamprocessen gaat er geen werk ‘klaar’ komen. Teams leren in deze fase hun kennis van Scrum toe te passen in de praktijk door

Lean-experts Jan Heijneman en Patrick van Dijk ronden 2-jarige studie in Lean aan ‘The University of Buckingham’ af

AMSTELVEEN – Na een opleidingstraject van twee jaar aan ‘The University of Buckingham’ te hebben gevolgd hebben lean-experts Patrick van Dijk en Jan Heijneman eind januari hun diploma in ontvangst mogen nemen nadat een jury beide proefschriften ‘with distinction’ beoordeelde. De twee UPD-consultants deden het laatste jaar van hun studie onderzoek naar ‘welke management accounting

Theoriegedeelte opleidingen nu online beschikbaar voor cursisten

Om relevant te blijven in een continu veranderende markt is het volgen van een opleiding naast je werk een uitstekende investering. Het vinden van de juiste balans tussen werk en privé is hierbij de uitdaging. Om cursisten hierin te ondersteunen, maar zeker ook om de kwaliteit van onze opleidingen verder te optimaliseren, wordt het theoriedeel

Mix van methodieken noodzakelijk in een snel veranderde markt

ROTTERDAM – Na twee succesvolle edities in Amsterdam streek het internationaal toonaangevend kennisplatform ‘PEX Network’ dit jaar neer in Rotterdam. Van 22 tot 24 oktober bezochten meer dan 300 prominente verbeterprofessionals het evenement. UPD, specialist op het gebied van continu verbeteren, was een van de businesspartners van het evenement en verzorgde een van de workshops. 

Robots aan de basis van volgende efficiencyslag op kantoor

BLOG – Technologieën als robotica, kunstmatige intelligentie, zelfrijdende auto’s, nanotechnologie, 4D printers en blockchain hebben een geweldige impact op de markt. En dat biedt kansen. De inzet van technologie kan bijvoorbeeld helpen om werkprocessen te verbeteren. Met name Robotic Process Automation (afgekort: RPA) ontwikkelt zich op dat gebied razendsnel. De inmiddels bewezen toepassing staat aan

Laat jouw opleidingsbudget niet verloren gaan

Ruim 40% van al het opleidingsbudget in Nederland wordt niet gebruikt. Bij veel organisaties gaat ongebruikt opleidingsbudget verloren omdat er een geldigheidsdatum aan het budget wordt gekoppeld. Ongebruikt budget gaat dan niet mee naar de volgende periode en gaat dus verloren. Zonde en niet nodig wat ons betreft. Door één of meerdere van onderstaande maatregelen

UPD haalt maximale score bij klanttevredenheidsonderzoek

Deze week zijn de resultaten van het meest recente CEDEO onderzoek onder cursisten van UPD gepubliceerd. In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen deelnemers aan de Open Bedrijfsopleidingen en Maatwerk Bedrijfsopleidingen. Waar de klanttevredenheid van de Open Opleidingen al hoog is met 96,2%, wordt dit overtroffen door de klanttevredenheid voor de Maatwerk Bedrijfsopleidingen. De klanttevredenheid

Uitbreiding van the Spark* met Flowant

Met het verbeternetwerk ‘the Spark*‘ creëren wij een netwerk van – elkaar versterkende – individuen, teams en organisaties. Zo bouwen we aan een groeiend ecosysteem voor verbetering en vernieuwing. Wij zijn continu bezig om dit ecosysteem verder uit te breiden. We zijn er trots op om Flowant als eerste partner te kunnen aankondigen. Flowant; Prestatieverbetering

UPD benoemd tot voorzitter van de Expertgroep Leiderschap van het KSF

Hoe zorg je voor een plek aan de directietafel en versterk je de positie van klantcontact in je organisatie? Deze vraag staat centraal in de expertgroep Leiderschap van de Klantenservicefederatie (KSF). In juni 2018 heeft het KSF Huub van de Wiel van UPD aangesteld als voorzitter van deze expertgroep. Over Klantenservicefederatie De Klantenservicefederatie is de

Investeer in je mensen en daarmee in je organisatie

De verbeterreis van E.ON begon bij een hele duidelijke vraag: “Hoe creëer je een lerende en continu verbeterende organisatie die waarde creëert voor de klant en daardoor een duurzame organisatie is?” Lees hier hoe het Operational Excellence programma van E.ON is uitgegroeid tot een voorbeeld in de sector!

Blik vooruit – Opleidingstegoed voor rijksambtenaren

Ben jij Rijksambtenaar en wil je jouw arbeidsmarktpositie versterken? Dan is deze regeling waarschijnlijk interessant voor jou. Het A + O Fonds heeft namelijk speciaal voor Rijksambtenaren een speciale opleidingsregeling. Met deze subsidie kun jij een opleiding volgen die jouw arbeidsmarktpositie versterkt. Zo kun je bijvoorbeeld de opleiding tot Professional Product Owner kosteloos volgen. Meer

Onderzoek door Google; 5 tips voor succesvolle teams

Wat maakt een team goed en waarom doen de beste het beter? Een vraag die veel organisaties en managers bezig houdt. Google geeft hier – na intern onderzoek – meer inzicht in. Zij concluderen dat het succes van hun teams afhangt van vijf factoren. En verrassend genoeg heeft dat niets met talent, ervaring of persoonlijkheid

Persbericht: UNC Plus Delta wordt UPD

UNC Plus Delta heeft een nieuwe naam. Vanaf nu heet de nationale marktleider op het gebied van Agile, Lean & Lean Six Sigma opleidingen en implementaties UPD. Bij de nieuwe naam hoort een nieuwe uitstraling en een nieuw logo. Het logo symboliseert de visie van UPD: UPD is verbindend, bevlogen en helpt mensen en organisaties

UPD is trotse partner van JINC

Onze reis begon in 2002 met een droom. De droom en de drive om de concurrentiekracht van de ‘BV Nederland’ te vergroten. Ondertussen zijn wij uitgegroeid tot het grootste verbeternetwerk van Nederland. Wij geven mensen, teams en organisaties energie. Energie om te veranderen. Energie om er alles uit te halen wat erin zit. Energie om

Mijn gedachtegangen werden gespiegeld, zo simpel en altijd erg scherp

Wijnand Notenboom (Samen Verbeteren Expert) ‘Als teamleider was ik geworden wat ik niet wilde zijn: de doorgegroeide specialist die te veel op het proces zit en te weinig op mensontwikkeling. Op dat moment kwamen hier de eerste seminars over Lean en dat paste precies. Er werd besloten om het programma Samen verbeteren te starten en

Verbeter het beste instrument dat je hebt: jezelf

Stel, je koopt 2 bioscoopkaartjes. Je staat in de rij om de zaal binnen te gaan en leest nog een keer de beschrijving. Bij nader inzien lijkt de film je toch niet leuk. Wat doe je? A) Je gaat toch, want je hebt al betaald. B) Je gaat niet. Stel, je vindt 2 bioscoopkaartjes. Wat

“5S bracht ons de basis voor veranderen”

In de woorden van UPD: veranderen is nog niet makkelijk! Dit geldt zeker voor een fabriek waar de productie 24/7 draait, 365 dagen in het jaar. De productie zelf bestaat weer uit 5 ploegen, bijna allemaal ‘eilanden’. Naast productie is er ook de afdeling onderhoud en techniek. Ons doel was om aan de hand van

Gaandeweg gingen de neuzen dezelfde kant op

Op een gegeven moment stapelden de ergernissen zich op. Als er op drie hoog een storing was, dan moesten we eerst met de lift naar beneden om een stofzuigerslang te halen. We bleven maar heen en weer lopen. Voor het 5S-project had iedereen wel ideeën om te verbeteren, maar die ideeën kwam maar niet bij

Verantwoordelijk voor je werkplek, je werk en je team

De situatie Toen Olam International in 1989 werd opgericht, opereerde de organisatie met slechts één product uit één land: de handel van cashewnoten van Nigeria naar India. Tegenwoordig is Olam een van dé leidende organisaties op het gebied van agricultuur. Olam Cocoa B.V. is de grootste gespecialiseerde leverancier van cacaobonen en cacaoproducten. Productiemedewerkers besteedden veel

Alles heeft een plaats en alles staat op z’n plaats

Onze productieleider wilde gestructureerder gaan werken en altijd een auditwaardige fabriek hebben. Wij als productie wilden dat alle randzaken op dezelfde plek lagen en beschikbaar waren. Dit betreft onder andere stofzuigers, schoonmaakspullen en gereedschap.

Ik heb geleerd om dieper te gaan en tot de bronoorzaak te komen

Bij E.ON heerste een aantal jaren geleden een angstcultuur. In 2015 startte E.ON met een Operational Excellence (OE) programma onder begeleiding van UPD. Een hogere klanttevredenheid, een hogere medewerkerstevredenheid en betere bedrijfsresultaten, dat waren de uitgangspunten. In deze reeks artikelen leest u over de ervaringen en resultaten van OE bij E.ON. In 2015 waren we

Het doel is dat 60 medewerkers fik in de ogen krijgen!

Medewerkers zijn van doorslaggevend belang als het aankomt op klanttevredenheid en betere bedrijfsresultaten. In dit interview lees je het verhaal van Pim Beekman – teamleider afdeling Service Consumenten bij E.ON – en zijn ervaring met het Operational Excellence programma.

Lessons learned

Het Operational Excellence programma van E.ON is een voorbeeld voor de hele sector. Lees hier over hoe Roel Meijerink, Algemeen Directeur tot 1 mei 2017 zijn ‘Lessons Learned’ beschrijft.

UPD op de lijst van Best Workplaces 2017!

Amstelveen, 22 maart 2017 – UPD heeft de 4e plaats in de categorie Medium Sized workplaces van Best Workplaces 2017 van Nederland behaald. De lijst is samengesteld op basis van empirisch onderzoek van Great Place to Work® Nederland. Jaarlijks worden de hoogst scorende organisaties onderscheiden als Best Workplaces van Nederland. Afgelopen dinsdag werd de lijst van 2017 bekend gemaakt.

Referenties in de sector Industrie

Lean Six Sigma in de industrie In de afgelopen jaren hebben de consultants van UPD verschillende bedrijven binnen de industriële sector geholpen bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Door middel van advies, training, ondersteuning en uitvoering helpen onze consultants nog dagelijks een aantal toonaangevende organisaties. Wij zijn er trots op dat onze systematische aanpak aanslaat bij

De Lean Six Sigma-olievlek van RDW

De RDW houdt in Nederland toezicht op de toelating van voertuigen. De dienst, met zo’n 1350 medewerkers, geeft zijn fiat aan voertuigen die de Nederlandse markt opkomen en houdt toezicht op de APK-keuringen. De uitgifte van de kentekencards vormde het Green Belt project van administratief medewerkster Yolanda Koopmans.

En zo wordt managen een makkie

‘”Nee, Lean Operational Management (LOM) werkt niet binnen een afdeling als die van ons.” Natuurlijk zijn u en uw medewerkers bijzonder en vindt Lean haar oorsprong in een product-omgeving. Maar echt, als u het een eerlijke kans geeft weet ik zeker dat LOM ook u en uw medewerkers een stap effectiever maakt’, aldus Stefan de

Adverteren met Lean en Lean Six Sigma

Het aantal FTE zegt niet altijd wat over de doorvoersnelheid van orders. Dat ondervond een mediabedrijf aan den lijve. Vooral de orders van grote adverteerders liepen regelmatig vertraging op. En ondanks dat er steeds meer mensen aangenomen werden, werd het probleem er niet minder op.

Continu verbeteren in 5 stappen

Continu verbeteren staat niet gelijk aan grote veranderingen. Het staat juist voor verbeteren in kleine stapjes. Een proces van stap voor stap verbeteren in de organisatie om de concurrentie voor te blijven, dat is continu verbeteren.Kaizen versus innovatie. Lange termijn versus korte termijn. Dat is het grootste verschil als het gaat om zichtbaar resultaat behalen.

Operational Excellence is geen containerbegrip!

Operational Excellence is niet gemakkelijk te definiëren. De ene beschrijving is te breed geformuleerd, terwijl de andere de parameters weer zo smal zet, dat de ultieme definitie te geconcentreerd lijkt binnen deze scope. Dus waar draaien definities vaak op uit? ‘Wereldklasse’, ‘de beste zijn wereldwijd’ of ‘Excellence in alles wat we doen’. Deze kreten klinken wellicht

Lean methode: verandering of transformatie?

Verandering en transformatie. Zo op het eerste gezicht lijken deze termen vrijwel hetzelfde te betekenen. En ja, er zijn overeenkomsten. Maar ook cruciale verschillen, zeker binnen de Lean filosofie, waarin je ze zou kunnen zien als  een Lean methode om iets te bewerkstelligen. Een Lean verandering richt zich veelal op het elimineren van verspillingen in

De nieuwe overheid

Als er ergens een noodzaak is om te continu verbeteren, is dat wel binnen de overheid. Digitalisering, sociaal demografische- en politieke ontwikkelingen hebben grote invloed op de dienstverlening. Traditionele modellen van procesinrichting, organisatie en leiderschap volstaan niet meer om te voldoen aan de klantwensen. We bevinden ons in een ‘verandering van tijdperk’: overheden zullen zichzelf

Govert Jan van Wijk

Ik zorg dat de onderste steen boven komt, vraag door waar nodig. Ik houd de scherpte erin en zorg voor een prettige sfeer. Met mijn enthousiasme neem ik teams vol energie mee. Wat doe je? Ik help docententeams bij het verbeteren van hun onderwijsproces. En ik sta zelf voor de klas, als leraar geschiedenis op

Norbert Rens

Ik ken het onderwijs van binnenuit. Ik heb gewerkt in het mbo en hbo als docent, teamleider, projectleider en als intern adviseur. Ik begrijp de dilemma’s van alle betrokkenen. Ik zie onverwachte verbanden, mogelijkheden en laat mensen daarmee aan de slag gaan. Verbeteren is vooral samen op pad gaan om tot goede antwoorden te komen

Joris van de Lindeloof

De ambitie van onze klanten is ons vertrekpunt. Het gaat niet om de aanpak en instrumenten van UPD, maar om de problemen waar onderwijsinstellingen mee worstelen.Wat speelt er in de sector? Welke veranderingen zien scholen of instellingen op zich afkomen? Welke politieke wind waait er? Wie zijn nu eigenlijk de klanten van het onderwijs en

Duurzaam verbeteren en vernieuwen in het Onderwijs

De wereld verandert sneller dan ooit en dat heeft effect op onderwijsinstellingen. Hoe zorg je als onderwijsinstelling dat je continu waarde blijft bieden aan studenten? En hoe zorg je dat het onderwijs niet alleen van waarde is voor de student, maar ook voor de maatschappij en de arbeidsmarkt? Wij helpen onderwijsinstellingen en teams om vanuit

Cedeo erkenning voor UPD

De open trainingen en maatwerkopleidingen van UPD dragen sinds 1 juli 2012 de Cedeo erkenning. Cedeo is een onafhankelijk intermediair die haar keurmerk verleent aan organisaties op basis van klanttevredenheid, kwaliteit, continuïteit en bedrijfsgerichtheid. Cedeo heeft begin 2016 op basis van interviews met deelnemers aan de maatwerk en open opleidingen de waardering voor onze opleidingen