Eerste hulp bij ongewenste resultaten

Reflecteren in Actie bij onderwijsinstellingen

Als je begeleiding even niet het gewenste resultaat oplevert, wijt je dat misschien aan van alles en nog wat, maar niet aan jezelf. Toch vraagt professionalisering om zelfonderzoek en leren van je eigen fouten. Bijvoorbeeld met de methodiek ‘Reflecteren in Actie’.

Bovenstaande introductie is afkomstig uit het artikel ‘Eerste hulp bij ongewenste resultaten’ wat in de mei editie is gepubliceerd in het vakblad ‘Beter Begeleiden’. Waar het vakblad zich richt op (intern) begeleiders binnen het onderwijs, is de ‘Reflecteren in Actie’ methodiek breder toepasbaar. Binnen onderwijsinstellingen en daar buiten.

Het hele artikel lezen?

Via onderstaande button kun je het hele artikel (inclusief literatuurlijst) downloaden. Bekijk de website van het LBBO voor meer informatie over het vakblad ‘Beter Begeleiden’

Download het artikel

Versterking van de kwaliteitscultuur

Binnen onderwijs instellingen gebruiken we de methodiek Reflecteren in Actie vaak in het kader van de kwaliteitscultuur. Een professionele kwaliteitscultuur vraagt namelijk om reflectie op het eigen handelen door alle betrokken professionals. Wil je meer weten over deze methodiek in het kader van de kwaliteitscultuur? Lees dan hier verder.

Reflecteren in actie in andere sectoren

Het onderwijs is niet de enige sector waar we deze methodiek toepassen. Reflecteren in Actie wordt ook veelvuldig ingezet bij organisaties in verschillende sectoren. De methode draagt bij aan het vergroten van het lerende vermogen van de organisatie. En juist dat lerende vermogen is cruciaal voor bijvoorbeeld wendbare organisaties met autonome teams en transformaties naar een continu verbeterende organisatie.

We helpen organisaties hierbij middels een 3-daagse incompany opleiding. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op via 020 – 345 3015 of academy@upd.nl.