Duurzaam verbeteren en vernieuwen in het Onderwijs

Creëer optimale waarde voor studenten, maatschappij en arbeidsmarkt
Continu verbeteren in het onderwijs

De wereld verandert sneller dan ooit en dat heeft effect op onderwijsinstellingen. Hoe zorg je als onderwijsinstelling dat je continu waarde blijft bieden aan studenten? En hoe zorg je dat het onderwijs niet alleen van waarde is voor de student, maar ook voor de maatschappij en de arbeidsmarkt? Wij helpen onderwijsinstellingen en teams om vanuit eigen kracht duurzaam te verbeteren en te vernieuwen. Zo kunnen ze kwalitatief goed onderwijs bieden wat van waarde is voor de student, maatschappij en de arbeidsmarkt. Voor nu en in de toekomst.

Van passief kritisch naar actief eigenaarschap

In deze snel veranderende wereld is het voor onderwijsinstellingen essentieel om wendbaar en flexibel te zijn. Want alleen dan kun je snel inspelen op de veranderingen bij studenten en in de arbeidsmarkt. Hiervoor is het essentieel dat onderwijsteams wendbaarder worden en eigenaar worden van de onderwijskwaliteit. Door dit actief eigenaarschap worden onderwijsinstellingen wendbaarder, flexibeler en zijn ze beter aangesloten op de vraag vanuit studenten en de arbeidsmarkt. Het gevolg?

  • Beter opgeleide studenten
  • Minder studentenontevredenheid
  • Minder studentenuitval

Hogere effectiviteit, lagere druk

Het klinkt te mooi om waar te zijn; wendbaar, flexibel, effectiever en tegelijkertijd een lagere werkdruk en geen verantwoordingsdruk na een inspectiebeoordeling. Toch realiseren we dit dagelijks bij verschillende onderwijsinstellingen. Hiervoor hebben we een aantal interventies opgesteld, die onderwijsinstellingen écht verder helpen. Alle interventies hebben een specifieke focus, maar ze dragen allemaal bij aan hetzelfde doel; de onderwijsinstellingen wendbaar, slagvaardig en toekomstbestendig maken.

Meer dan het primaire proces

Een onderwijsinstelling draait niet alleen om de onderwijsteams. Ondersteunende diensten als ICT, Facilitair en Administratie zijn minstens net zo belangrijk voor het succes van de instelling. En in de praktijk blijkt vaak dat onderwijsteams en Ondersteunende diensten nog niet het besef hebben dat ze elkaar nodig hebben. En de medewerkers op Ondersteunende diensten realiseren zich veelal niet dat zij ook klanten hebben waar ze voor werken. Namelijk; de studenten en docenten. Dat bewustzijn, en de dienstverlenende houding die erbij hoort, is cruciaal voor een succesvolle onderwijsinstelling. Om die houding en bewustzijn te creëren hebben wij Lean voor Ondersteunende diensten ontwikkeld. Op deze pagina lees je daar alles over.

Hoe wij werken

Wij brengen mensen en teams in beweging. Zonder een schokeffect te creëren binnen de onderwijsinstelling. Hiervoor maken we een gebalanceerde combinatie tussen mens en methodiek, een combinatie tussen harde factoren (processen, structuur) en zachte factoren (leiderschap, cultuur).

Wij zijn geen traditioneel adviesbureau, we schrijven geen adviesrapporten en geven geen ‘opdrachten’ aan de medewerkers. We helpen medewerkers juist om de resultaten zélf te bereiken, door resultaten tastbaar te maken, op ieder niveau. Met deze resultaten kunnen ze zelf vooruit. Op weg naar nóg beter.

Meer weten?

Wil je meer weten over duurzaam verbeteren en vernieuwen binnen het onderwijs? Neem gerust contact op met Karen Fraser – van de Reep via nummer 020 345 30 15 of email k.fraser@upd.nl.

Of vul het contactformulier in. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact op.

Cached on Tue 16/10 11:27