Een docent beseft nu dat hij de belangrijkste factor is in het leven van de student
Werkvloer
De student ervaart een opleiding als een totaalervaring en kan doodongelukkig worden van één vak. Dus je moet in het mbo samenwerken. MBObeter zorgt voor die ontschotting. Bij sommige teams hangt een verbeterbord, een uitstekende tool om te focussen en te verbeteren. Docenten hebben het bord echt geadopteerd en zijn er wekelijks mee aan het werk. Ik wil ook bereikbaar en zichtbaar zijn en heb wekelijks studentenlunches en teambijeenkomsten. Die studentenlunches zijn zó leuk! Ik leer daar heel veel over hoe de teams functioneren. Het gaat er om zoveel mogelijk contact te hebben met het primaire proces. Onderwijs is niet te pakken in strakke processen.
Het gaat er om zoveel mogelijk contact te hebben
Kwaliteitscultuur
UPD kan gedifferentieerd meedenken, zorgen voor maatwerk over wat nu nodig is. Dat is van essentieel belang in 27 verschillende trajecten die allemaal niet standaard zijn. Teams waren blij dat het gesprek eindelijk werd gevoerd. De teamleden waren het middelpunt van het traject. De manager deed mee als teamlid, dat betekent dat hij los moest laten. Er is geen enkel traject waar dat niet is gelukt! We hebben een beter-onderwijs-markt gehouden, waar teams de trajecten aan elkaar hebben gepresenteerd. We hebben in één jaar de onvoldoendes gehalveerd. Iedereen had hier de spotlight op. Bij het borgen van de veranderingen ga je kijken: wie zijn mijn studenten, waar staan ze nu en wat heb ik als team nodig om studenten van A naar B te krijgen. Dit gesprek en de bijbehorende acties zijn dan onderdeel van je dagelijkse werk. Dat is kwaliteitscultuur.