Processen

Optimale waarde voor klanten en stakeholders

De manier waarop processen zijn ingericht heeft een grote invloed op de wendbaarheid, klanttevredenheid en winstgevendheid van de organisatie. Door logge, foutgevoelige of inefficiënte processen beperkt zij haar eigen succes, veelal onbewust. De processen bestaan al enige tijd, medewerkers zijn gewend om ze op een bepaalde manier uit te voeren en waarom zouden we iets repareren wat niet stuk is? Toch is er voor organisaties nog verrassend veel te winnen door processen gestructureerd en continu te verbeteren.

Processen draaien in de puurste vorm om het creëren van waarde voor klanten en stakeholders. Door deze benadering te omarmen en vanuit het waarde perspectief naar processen te kijken kunnen organisaties werken aan gerichte procesverbetering. Een proces staat echter nooit op zichzelf, een organisatie bestaat uit tientallen of honderden processen die vaak onderling met elkaar verbonden zijn. Wij helpen onze klanten om inzicht te krijgen in de processen, deze met een systemische benadering te verbeteren of te veranderen en de verandering te borgen. De resultaten hiervan zijn direct meetbaar in een verhoging van de klanttevredenheid, verbeterde effectiviteit en een efficiëntere inrichting.

Onze dienstverlening

In onze dienstverlening bekijken we processen vanuit verschillende invalshoeken. We helpen organisaties om de waarde uit processen te vergroten en vervolgens de processen zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren. In lijn met onze aanpak bestaat ieder element uit 3 fasen: Diagnose, Ontwerp en Implementatie.

  • Implementatie van beproefde verbetermethodes
  • Ketenoptimalisatie
  • Ontwerp en inrichting van de werkplekorganisatie
  • Implementatie en adoptie van digitale oplossingen

Implementatie van beproefde verbetermethodes

Bewezen verbetermethodes zoals Lean, Lean Six Sigma en Agile helpen organisaties effectief en gestructureerd te werken aan verbeteringen en het behalen van doelstellingen. Ze bieden een gemeenschappelijke taal en hulpmiddelen waarmee medewerkers op alle niveaus kunnen samenwerken, wat de betrokkenheid en leercultuur bevordert. Daarnaast leveren deze methodes een set van tools en technieken om problemen op te lossen en direct verbeteringen te realiseren.

Wij ondersteunen organisaties bij het identificeren en selecteren van de verbetermethode die het beste past bij de organisatiedoelstellingen. Vervolgens stellen we samen met de opdrachtgever een implementatieplan op en begeleiden we de implementatie op alle lagen van de organisatie. Dit omvat alle elementen van het UPD-model; van de ontwikkeling van kennis en vaardigheden bij medewerkers tot het inrichten van de verbeterorganisatie.

Ketenoptimalisatie

Het leveren van een product of dienst aan de klant bestaat in de meeste gevallen uit een aaneengeschakelde reeks van processen en activiteiten; de waardeketen. Optimalisatie van een subproces binnen de keten leidt over het algemeen niet tot verbetering van de gehele keten. Daarvoor moet de waardeketen als geheel beschouwd worden en moeten processen vanuit een end-to-end perspectief verbeterd worden.

Wij helpen organisaties bij optimalisatie van de waardeketens door met hen de huidige ketenprocessen te analyseren, verbetermogelijkheden te identificeren, een roadmap te ontwikkelen voor ketenoptimalisatie en de implementatie van deze verbeteringen te begeleiden of uit te voeren. Hierdoor realiseert de organisatie een kortere doorlooptijd in de keten, betere kwaliteit, hogere klanttevredenheid en lagere kosten.

Ontwerp en inrichting van de werkplekorganisatie

Van alle verborgen verspillingen binnen organisaties vindt het overgrote deel plaats op de werkvloer. Medewerkers verliezen ontzettend veel tijd door een ongestructureerde werkplek. Van spullen die niet op de gangbare plek liggen tot een inefficiënte werkwijze en oude ingesloten patronen. Een snelle inventarisatie laat zien dat er per medewerker al snel 30 – 60 minuten per dag bespaard kan worden door een effectievere inrichting van de werkvloer. Wanneer dat vermenigvuldigd wordt de verborgen fabriek opeens kristalhelder.

5S is onmisbaar binnen een continu verbeterende organisatie. Alle elementen van continu verbeteren zitten verweven in de methodiek en door iedere dag te sturen op 5S werkt een organisatie aan het in de praktijk brengen van continu verbeteren. Door de toepassing van de 5S-methodiek begeleiden we organisaties naar gestroomlijnde en efficiënte werkplekomgeving die bijdraagt aan een productieve en georganiseerde werkcultuur.

Implementatie en adoptie van digitale oplossingen

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. De opkomst van nieuwe digitale oplossingen bieden een prachtige belofte: hogere klantwaarde, effectievere processen en lagere kosten. Het inlossen van deze belofte levert echter een hoop vragen op bij organisaties; Waar moeten ze beginnen? En hoe maken ze gebruik van de digitale oplossingen zonder direct de bedrijfsvoering op zijn kop te zetten?

Bij UPD helpen we onze opdrachtgevers bij het identificeren, implementeren en adopteren van digitale oplossingen ten behoeve van procesoptimalisatie. We ondersteunen bij de selectie van de meest geschikte digitale oplossingen, stellen een solide businesscase op, begeleiden de implementatie en begeleiden de organisatie bij blijvende adoptie. Door de inzet digitale oplossingen als Data Analytics, Advanced Analytics en Robotic Process Automation realiseren organisaties snel verbeteringen op het gebied van efficiency, klantwaarde en kosten.

Businesscases en klantverhalen

  • Olam Cacoa

    5S als fundament voor continu verbeteren binnen de organisatie.

    Lees de businesscase
  • Gemeente

    Verlichting van administratieve taken bij de gemeente met behulp van RPA.

    Lees de businesscase

Even sparren?

Wil je meer weten over hoe wij organisaties begeleiden bij de transformatie naar een cultuur van continu verbeteren? Of wil je even sparren over een vraagstuk? Neem dan contact met ons op via 020 – 345 3015 of contact@upd.nl.

Wil je liever dat wij contact met jou opnemen? Vul dan onderstaand formulier in zodat wij contact met je op kunnen nemen.