Wat is Lean Management?

Elimineer verspillingen – verbeter het bedrijfsresultaat

Lean is een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant. Doordat de menselijke capaciteiten binnen een organisatie optimaal worden benut met Lean, krijgen medewerkers meer tijd om zich te focussen op kwaliteitsverbetering. Zo leidt Lean management tot een substantiële verbetering van het bedrijfsresultaat.

Met Lean aan de slag? Dan helpen we je graag verder. Kies voor Consultancy als je, samen met onze geroutineerde lean-experts, een permanente verbetercultuur wil ontwikkelen binnen jouw organisatie.

Kies voor Opleidingen als je zelf wil leren hoe je de Lean-filosofie en bijhorende tools toepast op je eigen werkzaamheden.

Consultancy

De afgelopen jaren hebben we talloze bedrijven geholpen om toekomstbestendig te worden én te blijven. Met de implementatiekracht van onze ervaren verbeterexperts zetten we alles in het werk om de ideale klantbeleving te realiseren. Aan de hand van 6 succesfactoren helpen we bedrijven en organisaties om dat te realiseren. De succesfactoren zorgen gezamenlijk voor, wanneer ze goed op elkaar zijn afgesteld, verbeterde financiële en operationele resultaten. Gegarandeerd.

Naar de Quickscan
Lean opleidingen
Orange Belt
Green Belt
Black Belt

Meer Lean-opleidingen
Lean Transformatiemodel

Voor een succesvolle verbeteraanpak is er richting en structuur nodig. Daarom hebben wij het Lean-Transformatiemodel ontwikkeld, waarin we diverse structuur- en verbetercultuurelementen hebben samengebracht. Uit ervaring blijkt dat wanneer alle elementen van het transformatiemodel goed ingezet worden, doelen halen geen toeval meer is. Meer informatie over het model lees je via onderstaande button.

In essentie komt het Transformatiemodel erop neer dat er verbinding en vertrouwen moet zijn tussen alle lagen van een organisatie. Om doelgericht te kunnen veranderen is een top-down benadering cruciaal: zonder leiderschap en langetermijndoelen verzanden verbeteringen die op de werkvloer zijn bedacht, in goede bedoelingen. Zonder een strategie verbeteringen doorvoeren is tijdverdrijf. In het ergste geval werken verbeterinitiatieven elkaar zelfs tegen wanneer de hoger liggende doelen uit het oog worden verloren. Maar zonder initiatief van onderaf, missen medewerkers het gevoel dat zij bijdragen aan het succes van hun organisatie.

Daarbij: als leidinggevenden niet de competenties hebben om de ‘harde’ kant van het sturen op verbeteringen en resultaten te verbinden aan de ‘zachte’ kant van het coachen op gedrag, zal dit niet leiden tot de verandering die noodzakelijk is om de ambities van een organisatie te bereiken.

Het transformatiemodel zorgt ervoor dat op een holistische manier verbeteringen doorgevoerd worden die bijdragen aan het grote geheel van een organisatie. Het verbindt, voor leidinggevenden en medewerkers de kennis van de processen, het snappen van de variaties en het begrijpen van de mentale modellen van de mens om met deze kennis een hele organisatie te verbeteren en zo de langetermijndoelen te bereiken.

De theorie van het transformatiemodel hebben we samengevat in een boekje en is gratis te downloaden en te gebruiken.

De geschiedenis van Lean

Lean Manufacturing werd grotendeels ontwikkeld door drie mannen: de stichter van Toyota, Sakichi Toyoda, zijn zoon Kiichiro Toyoda en ingenieur Taiichi Ohno. Toyota slaagde erin door toepassing van Lean Manufacturing zijn kosten te reduceren en zo uit te groeien tot de top 10 van grootste bedrijven in de wereld. Dankzij het succes van deze filosofie is zij vaak gekopieerd door andere organisaties. Inmiddels wordt Lean Management met aansprekende resultaten toegepast in tal van bedrijfstakken.

Wat levert het je op?

Door de klant centraal te stellen creëer je maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. Hierdoor verbetert de kwaliteit, worden doorlooptijden verkort en verminderen de kosten. Dat heeft een positief effect op de zowel de klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid en de winst.

Door Lean te worden als organisatie verhoog je de kwaliteit van het werk voor je klanten én medewerkers. Implementatie vraagt echter wel een cultuuromslag, waarin het streven naar perfectie de essentie vormt binnen elke laag van de organisatie. Wij bundelen de krachten tussen jouw medewerkers en onze experts op een pragmatische manier. Samen zorgen we er voor dat we zowel het management als de mensen op de werkvloer maximaal betrekken. Het resultaat?


  • Een significante verhoging van je operationele resultaat.
  • Een volledige beheersing van de capaciteiten.
  • Structuur en optimale efficiency bij werkprocessen op de werkvloer.
  • Gemotiveerde werknemers.
  • Leiderschap binnen teams.
  • Minimale weerstand voor veranderingen binnen jouw organisatie.
  • Financiële groei.
Maak een afspraak

Maak een afspraak

Geen enkele transitie is hetzelfde. De ideale verbeterreis ziet er voor iedere organisatie anders uit. Samen kijken wij naar wat er nodig is – en in welke volgorde – om je verbeterreis succesvol te maken. Hiervoor gebruiken we onze kennis en ervaring met filosofieën als Lean, Agile/Scrum, Lean Six Sigma, Design Thinking, RPA, Belbin en andere leiderschapsprogramma’s. Zo brengen we mensen, teams en organisaties in beweging en creëren we samen, op duurzame wijze, een cultuur waar alles en iedereen binnen je organisatie wordt uitgedaagd en meegenomen.

Als je hieronder je gegevens achterlaat nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op om een afspraak in te plannen.