Wat is Lean?

Elimineer verspillingen – verbeter het bedrijfsresultaat

Lean is een business strategie waarbij de organisatie wordt ingericht op het creëren van klantwaarde en het reduceren van verspilling. Als ‘Lean professional’ speel je een rol in deze doorlopende verbetertrajecten om verspilling te identificeren en elimineren. Welke rol je speelt, hangt af van het Lean niveau dat je hebt behaald.

Bij UPD kun je de Lean werkwijze leren toepassen op alle niveaus. Met de Green Belt in Lean opleiding leg je de basis voor procesoptimalisatie. Heb je al een Green Belt en wil je verbetertrajecten op strategisch niveau begeleiden? Volg dan de Black Belt in Lean opleiding. Of combineer Lean met innovatieve technologie in onze AI-training voor verbeterprofessionals.

Waar komt Lean vandaan?

Lean vindt zijn oorsprong bij Toyota, waar het Toyota Production System (TPS) werd ontwikkeld door Taiichi Ohno. Dit systeem is gebaseerd op de overtuiging dat alleen de processen waarvoor een klant wil betalen of waarop een klant wil wachten, werkelijk nuttig zijn. Het TPS is verder doorontwikkeld en staat nu bekend als Lean.

De vijf principes van Lean

Wat de kern is van Lean, is duidelijk: minder verspilling en meer klantwaarde. Hoe zich dat in de praktijk uit? Lean is gebaseerd op de volgende vijf principes:

  • Waarde: Definieer wat waarde is vanuit het perspectief van de klant. ‘Klant’ is hierbij een allesomvattend begrip voor iedereen die waarde ervaart uit het bestaan van de organisatie of instelling. Zo worden ook interne klanten als klanten aangemerkt, en heeft een onderwijsinstelling bijvoorbeeld meerdere ‘klanten’ in de studenten, onderwijsinspectie en de maatschappij. Door waarde voor de klant te begrijpen, kunnen onnodige stappen in processen worden geëlimineerd.
  • Waardestroom: Begrijp de waardestroom in een organisatie. Dit houdt in dat de end-to-end processen worden geanalyseerd, vanaf het moment dat een klant een bestelling plaatst tot de levering van het eindproduct of de dienst. Door de waardestroom in kaart te brengen kunnen inefficiënties en knelpunten worden geïdentificeerd, waardoor verbetering mogelijk is.
  • Flow: Flow gaat over het realiseren van een soepele en continue stroom van activiteiten binnen de waardestroom. Dit omvat het minimaliseren van wachttijden, onderbrekingen en voorraden, zodat de productie of dienstverlening gestroomlijnd verloopt. Een soepele doorstroming vermindert verspilling en verbetert de levertijden.
  • Pull: Zorg dat productie of dienstverlening zoveel mogelijk plaatsvindt op basis van de klantvraag. Dus geen overproductie en onnodige voorraad, maar alleen produceren of leveren wat er nodig is, op het moment dat het nodig is. Dit minimaliseert verspilling en zorgt ervoor dat klanten precies ontvangen wat ze nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben.
  • Streven naar perfectie: Een organisatie waar Lean de standaard is, blijft zichzelf uitdagen om processen verder te verbeteren. Dit omvat het creëren van een cultuur waarin medewerkers actief betrokken zijn bij het identificeren van kansen voor verbetering, en streven naar excellentie in alles wat ze doen.

Toepassing van deze principes leidt tot een efficiënte, klantgerichte organisatie die zich voortdurend aanpast aan veranderende omstandigheden en continu streeft naar verbetering en perfectie.

Lean of Lean Six Sigma?

Naast Lean is er ook Lean Six Sigma. Six Sigma is een andere methode voor procesverbetering, en Lean Six Sigma is een samenvoeging van de twee. Zowel Lean als Lean Six Sigma zijn toonaangevende filosofieën om te komen tot continu verbeteren. En ondanks dat Lean Six Sigma dus een gedeeld DNA heeft met Lean, zijn er een aantal kenmerkende verschillen tussen de twee. Meer weten? Via onderstaande button lees je alles over deze verschillen.

Het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma

Wat Lean organisaties oplevert

Door de klant centraal te stellen creëren organisaties maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. Hierdoor verbetert de kwaliteit, worden doorlooptijden verkort en verminderen de kosten. Dat heeft een positief effect op de klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid en de winst.

Zoals we eerder schreven vraagt een Lean transformatie om een cultuuromslag, waarin het streven naar perfectie de essentie vormt binnen elke laag van de organisatie. Wanneer dit organisaties lukt ervaren ze:

  • Een verbetering van het operationele resultaat van de organisatie.
  • Dat de organisatie beter en sneller in kan spelen op veranderingen.
  • Betrokken en bevlogen medewerkers die eigenaarschap nemen over het werk en de kwaliteit.
  • Minder weerstand tegen veranderingen binnen de organisatie.
  • Dat het lerend vermogen van de organisatie significant toeneemt.
  • Financiële groei.

Ook Lean professional worden? Zo werkt het opleidingsstelsel

De volgorde van de Lean (Six Sigma) belts is als volgt: Yellow, Orange, Green, Black en Master Black. Voor de Yellow, Orange en Green Belt opleiding zijn geen harde toelatingseisen; deze opleidingen zijn voor iedereen die kennis wil maken met Lean om bij te kunnen dragen aan verbeterinitiatieven. De Green Belt is vaak het startpunt voor projectleiders en beroepsverbeteraars die verbeterprojecten gaan uitvoeren. Na het behalen van de Green Belt kun je doorstromen naar de Black Belt. Hiermee kom je in aanmerking voor senior rollen in verbetertrajecten.

Wanneer je nog niet helemaal bekend bent met de Lean opleidingen en structuur, kan het soms best lastig zijn om wijs te worden uit de verschillende belts. Welke opleiding het meest geschikt is voor jou, is afhankelijk van jouw wensen, doelen en de organisatie waarin je actief bent. Onze opleidingsadviseurs denken graag met je mee in een vrijblijvend adviesgesprek.

Waarom Lean bij UPD?

UPD is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een autoriteit op het gebied van verbeteren en vernieuwen. Onze naam wordt erkend als marktleider op het gebied van Lean (Six Sigma) opleidingen en ook zelf zijn we dagelijks actief bij een groot deel van de top 250 bedrijven van Nederland. Door jouw Lean opleiding te volgen bij UPD ben je verzekerd van praktische en toepasbare kennis, terwijl je profiteert van de kwaliteitsstandaarden die alleen de marktleider kan bieden. Een UPD-certificaat bewijst dat jij voldoet aan de kwaliteitseisen die organisaties stellen aan Lean professionals, en verbreedt zo jouw carrièrekansen.

Meer weten?

Wil je weten wat Lean voor jouw organisatie kan betekenen? Of wil je even sparren over een vraagstuk op het gebied van Lean of continu verbeteren? Neem dan contact met ons op via 020 – 345 3015 of contact@upd.nl.

Wil je liever dat wij contact met jou opnemen? Vul dan onderstaand formulier in zodat wij contact met je op kunnen nemen.