Vergrijzing, toenemende zorgvraag, oplopend personeelstekort en toenemende budgetbeperkingen. Organisaties binnen de Zorg en Welzijn hebben een aantal lastige opgaven waar ze mee om moeten gaan. En dat terwijl de samenleving hoge eisen stelt aan de kwaliteit en snelheid van de zorg. Kortom er wordt van de organisaties verlangd dat ze de zorg snel, goed en goedkoop leveren. Een – op het eerste oog – onmogelijke opdracht.
En toch zitten deze drie elementen verweven in het gedachtegoed van continu verbeteren; hogere kwaliteit, betere efficiency en lagere kosten. De transformatie naar een cultuur van continu verbeteren voor organisaties binnen de Zorg en Welzijn het antwoord zijn op de uitdagingen waar ze nu voor gesteld worden.
Lean in het Máxima Medisch Centrum
Het Máxima Medisch Centrum is overtuigd van de kracht van Lean wanneer het gaat om het waarde toevoegen voor de patiënten. Bekijk hier het inspirerende verhaal van het Máxima Medisch Centrum over hoe zij Lean ervaren.
Lean helpt het UMC Utrecht om toekomstbestendig te worden én blijven
Binnen het UMC Utrecht gebruiken ze Lean om continu te blijven verbeteren. Lean helpt ze om in te spelen op de veranderende vraag uit de markt. En zo zorgen ze dat ze toekomstbestendig worden en blijven!