Reflecteren in Actie

Het bespreekbaar kunnen maken van zaken die normaal onder tafel blijven

In deze opleiding wordt de methodiek van de Lerende organisatie geïntroduceerd. Eén van de grondleggers daarvan is Chris Argyris. Hij heeft zijn leven lang onderzoek gedaan naar manieren waarop leren in organisaties kan worden vormgegeven.

Reflecteren in Actie

Deze methodiek gaat over hoe mensen van elkaar leren en wat hen tegenhoudt om dat juist niet te doen. En hoe we ervoor kunnen zorgen dat we niet steeds dezelfde patronen herhalen. In de methode worden op een gestructureerde manier de ‘defensieve routines’ onderzocht die mensen in stand houden zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Het doorbreken van deze routine vraagt dat iemand de situatie met andere ogen leert bekijken (herkaderen) door op zoek te gaan naar informatie die zijn eigen beeld tegenspreekt.

Het kan frustrerend zijn om te merken dat er problemen zijn die zich niet laten oplossen ondanks het feit dat je er alles aan gedaan hebt om de ander te helpen. Vooral omdat je goede intenties hebt, ligt het niet voor de hand de oorzaak (mede) bij jezelf te zoeken. Toch ligt juist daar informatie die belangrijk is om patronen te doorbreken. Omdat je een deel van die informatie niet ziet of je daar niet van bewust bent (anders deed je het wel anders), vraagt het om een methodiek die leidt tot zelfonderzoek.

De opleiding reflecteren in actie

In de opleiding Reflecteren in Actie leren we deelnemers de methodiek te beheersen waardoor ze in het vervolg, stevig kunnen blijven staan, ook als de ander defensief wordt. Ze leren de boodschap duidelijk te brengen terwijl ze de ander helpen om de feedback te ontvangen en zo openingen houden om het gesprek tot een goed einde te brengen. En te zorgen dat er echt geleerd wordt!

Programma

Het programma bestaat uit een driedaagse training. Tussen iedere opleidingsdag zitten één tot twee weken voor huiswerk en reflectie. De opleiding wordt uitsluitend incompany gegeven.

Casework in kleine groepen staat centraal. Tijdens de opleiding:

  • Behandelen we de theorie en achtergrond van de methodiek;
  • Analyseren we de persoonlijk ingebrachte cases;
  • Oefenen we met een trainingsacteur;
  • Gebruiken we dramatechnieken om versneld tot effectiever gedrag te komen.
Deze training is geschikt voor:

  1. Teams of individuen die intensief willen werken aan effectievere communicatie en die willen leren omgaan met conflictsituaties
  2. Adviseurs die hun advies geaccepteerd willen krijgen bij lastige klanten
  3. Account managers die effectievere acquisitiegesprekken willen voeren
  4. Managers die verantwoordelijk zijn voor de samenwerking in hun team en of die veranderingen willen realiseren in hun organisatie

Resultaat van Reflecteren in Actie

  • Inzicht in hoe de eigen manier van denken het handelen beïnvloedt.
  • Tijdens een gesprek in staat zijn om de denkbeelden en aannames bij te stellen en te kunnen profiteren van verschillen van inzicht.
  • Leren om feedback te geven die doel treft.
  • Leren omzetten van weerstand en defensiviteit in een lerende houding.
  • Het vergroten van het eigen reflectie- en leervermogen.
  • Het vergroten van de vaardigheid als coach, leidinggevende of adviseur.

Wat zeggen onze klanten?

De eerste groep heeft de opleiding nu afgerond en is laaiend enthousiast, zowel over de inhoud als de rol van de trainers en de verbinding die onderling wordt versterkt. ‘iedereen op school moet deze training volgen’ is de reactie, ‘zowel voor de persoonlijke als de professionele ontwikkeling’!”

– Carola Peters, directeur basisschool Het Mozaïek

“Reflecteren in Actie helpt me dagelijks om de verwachtingen over en weer helder krijgen: hebben we het over dezelfde dingen? Wat bedoelen we? Wat wensen we? Hierbij heb ik geleerd dat mijn primaire reactie in vooral spannende situaties onbetrouwbaar is en bij de ander zeer waarschijnlijk ook. Me bewust zijn van de ‘linkerkolom’, de ‘interpretatieladder’ en de ‘double loop’ helpen mij in mijn interactie en advisering. Nu we in onze organisatie dezelfde ‘confronterend coachtaal’ spreken over interactie en verwachtingen, kunnen we beter ‘herkaderen’ en hebben oog voor ieders goede intentie. Zo kunnen we opener communiceren en beter samenwerken”.

– Rebekka Bersee, Manager Onderwijsontwikkeling stichting De BasisFluvius

Meer weten over deze incompany opleiding?

Wil je meer informatie over deze opleiding? Neem dan contact met ons op via 020 – 345 3015 of academy@upd.nl.