Veel organisaties zien Operational Excellence als de eindbestemming van een reis. Maar wat als Operational Excellence helemaal geen eindbestemming heeft? Wat als de reis de bestemming is. Operational Excellence is een doorlopende zoektocht naar continue verbetering.

Wat is Operational Excellence precies?
De overtuiging van organisaties om te willen excelleren in de dienstverlening naar klanten. Dát is Operational Excellence. Het First-Time-Right principe staat centraal. Dit betekent dat alles binnen de organisatie in één keer goed moet, op de juiste tijd en tegen de juiste prijs.Bij Operational Excellence staat klantdenken centraal
Binnen Operational Excellence wordt de klant centraal gesteld. Het doel is om de betrouwbaarheid naar een zo hoog mogelijk niveau te brengen. Operational Excellence hanteert 3 standaarden:- Foutloos. Alles binnen de organisatie moet in één keer goed gaan. Alle werkprocessen moeten foutloos ingericht zijn. Dit vraagt om hoge betrokkenheid van de werknemers.
- Productie op het juiste moment. Dit betekent dat organisaties moeten zorgen dat een overschot of tekort in productie nooit plaats kan vinden, oftewel de productie moet gestroomlijnd zijn.
- Productie tegen de juiste prijs. Met het centraal stellen van de klant komt uiteraard ook het prijsaspect naar voren. Uit oogpunt van betrouwbaarheid mag een klant namelijk nooit teveel betalen voor een product.