UPD Onderwijs | Artikel: Aan de slag met gepersonaliseerd leren

Artikel: Aan de slag met gepersonaliseerd leren

Vakblad profiel september 2021

In het vakblad Profiel (september 2021) is een artikel verschenen onder de titel “Aan de slag met gepersonaliseerd leren”. Het artikel is geschreven door Marissa Reubsaet, Andrea Klaeijsen (beide werkzaam bij het Vista College) en collega Lejla Brouwer-Hadžialić van UPD.

Aan de slag met gepersonaliseerd leren

In het artikel beschrijven zij de ontwikkelingen bij het team Haarverzorging op het gebied van Gepersonaliseerd Leren (GPL). Het artikel beschrijft een periode van 3 jaar en laat zien hoe het team zich in die periode heeft ontwikkeld. Op het gebied van Gepersonaliseerd Leren en op het gebied van de samenwerking in het team en daar buiten.

Download het hele artikel

Het artikel is beschikbaar voor onze relaties en de PDF versie is te downloaden via onderstaande button. Voor de gehele uitgave van het vakblad Profiel verwijzen we graag naar de website van Profiel: https://www.profielactueel.nl/profiel-vakblad-over-mbo-onderwijs/

Download de PDF

Meer over het Vista College

In het artikel wordt gerefereerd aan een onderzoek van de onderwijsmanager (Toonen, 2019) over zelfregulatie bij studenten. Over de conclusies uit dit onderzoek en de daaruit volgende aanpak hebben we eerder geschreven. Lees daarvoor: Teams in the lead bij het Vista College.

Over gepersonaliseerd leren

In toenemende mate maken onderwijsinstellingen een beweging richting gepersonaliseerd leren. Met gepersonaliseerd leren worden leerlijnen meer aangepast aan de behoeftes van de (individuele) student. Een mooie ontwikkeling voor de student, maar een forse uitdaging voor veel onderwijsteams en onderwijsinstellingen.

De beweging richting gepersonaliseerd leren vraagt namelijk nogal wat de instelling en de teams. Meer dan ooit te voren moeten teams samenwerken, is de ondersteuning vanuit de onderwijslogistiek cruciaal en moeten de (ICT-)systemen naadloos aansluiten bij het primaire proces.

Voor meer informatie over dit onderwerp en onze aanpak om teams structureel op weg te helpen richting gepersonaliseerd leren, verwijzen we graag naar een andere pagina.

Meer over Gepersonaliseerd Leren