Kwaliteitscultuur; is het een lege huls of keiharde noodzaak?

Kwaliteitscultuur: lege huls of keiharde noodzaak?

Waarom teams met een professionele kwaliteitscultuur moeiteloos door de Corona crisis laveren.

De afgelopen maanden heeft het Coronavirus een diep spoor door de samenleving getrokken. Plotseling viel heel het raderwerk stil. Werk moest van de ene op de andere dag anders worden georganiseerd. Routines moesten opnieuw worden uitgevonden.

In het onderwijs dreigde een hele generatie studenten te worden gedupeerd. In antwoord daarop werd het lesgeven binnen enkele weken digitaal ingericht en op afstand verzorgd. Begeleiding van studenten werd online opgepakt en veelal één op één uitgevoerd. Examens werden pijlsnel in aangepaste vormen afgenomen. Het vroeg het uiterste van docenten, leidinggevenden en ondersteunende diensten.

Het onderwijs lijkt in eerste instantie de crisis goed te hebben doorstaan. Toch zijn er verschillen. Teams met een grote taakvolwassenheid wisten zich in de Corona-storm beter staande te houden. Niet voor niets zijn deze teams ook sterk in kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het zijn teams die hun zaakjes goed voor elkaar hebben en als team opereren. Zij konden snel schakelen, omdat zij elkaar vertrouwden en op elkaar konden bouwen. Omdat zij goed kunnen samenwerken, leerden ze snel van elkaar.

Werken aan kwaliteitszorg & kwaliteitscultuur: ‘het nieuwe normaal’

Meer dan ooit zijn in deze periode, maar zeker ook in de nabije toekomst wendbaarheid en weerbaarheid nodig. Veerkracht en slagkracht. Op eigen benen kunnen staan. Snel zelf je weg kunnen zoeken in onbekend terrein. Dat gaat beter als je als team sterk staat. Als je je zaken intern goed georganiseerd hebt en weet wat je aan elkaar hebt. Als je elkaar snel weet te vinden en elkaar weet te versterken. Investeren in kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur helpt daarbij. Dit moet je dan wel als team zelf doen, waarbij de organisatie ondersteunt.

De noodzakelijke vernieuwing van het onderwijs met portfolio’s, die optimaal zijn afgestemd op de wensen en behoeften van het bedrijfsleven, met een mix van fysiek en online leren (blended learning), didactiek gericht op maatwerk (gepersonaliseerd leren) en versterking van de begeleiding (de leraar als coach) zal niet gaan lukken, als we niet tegelijkertijd onze kwaliteitszorg en -modellen anders inrichten en investeren in een door iedereen gedragen kwaliteitscultuur. Zodat teams zelf regie willen en kunnen nemen over hun onderwijskwaliteit en zelf kunnen bepalen wat er nodig is om hun studenten optimaal te bedienen. We zien dan teams die continu verbeteren en leren van elkaar als routines in hun werk hebben ingebouwd.

Download de Position paper “Sturen op Top Onderwijs”

Hierboven is een deel van de inleiding van de position paper “Sturen op Top onderwijs”. Sturen op TOP onderwijs gaat in op hoe teams zich op de uitdagingen van een nieuwe tijd kunnen voorbereiden en hoe ze dit kunnen aanpakken, in samenwerking met leidinggevenden en staf. Er wordt bewust ingezet op een integrale aanpak waar iedereen op zijn plaats doet wat er gedaan moet worden om TOP onderwijs mogelijk te maken.

Via onderstaande button kun je de paper downloaden. Na het klikken op de button opent de PDF direct in een nieuwe tab, waarna je deze kunt opslaan.

Downloaden >>

Liever per email?

Wil je de position paper liever per email ontvangen? Dat kan, vul daarvoor onderstaand formulier en wij sturen de link naar jouw email. Dan kun je de paper niet kwijtraken en lezen wanneer je wilt.