“Om het gedachtengoed van Lean te laten landen bij onze medewerkers, zijn we begonnen met kleine verbeterprojecten om de werkomgeving veilig en opgeruimd te houden. We hebben de dagstart geïntroduceerd en de Gembawalk. Na corona hebben we het programma uitgebreid met trainingen voor medewerkers. In de leiderschapstraining kregen de teamcoaches handvatten om beter te gaan coachen en problemen op te lossen. Want verbeteren begint bij goed luisteren en goed met elkaar omgaan.
De UPD-experts hebben ons daarbij intensief begeleid. Ze hebben nieuwe tools geïntroduceerd en ons daarmee leren werken. De observaties van de UPD-experts konden soms best confronterend zijn. Ze houden je een spiegel voor en wijzen op inconsequenties in je gedrag. Je moet als leider het goede voorbeeld geven, anders kun je dat niet van een ander verwachten. Dat het soms schuurde was nodig om daarna te kunnen glanzen.
Ik heb onze teamcoaches dankzij de begeleiding van de UPD-experts zien groeien. Hun positieve, energieke houding werkt aanstekelijk, waardoor je beter je best gaat doen. Je merkt aan alles dat ze deskundig zijn en een bak aan praktijkervaring meenemen. Onze teamcoaches hebben nu betere gesprekken met hun medewerkers op de werkvloer, betrekken hen actief en gebruiken hun kwaliteiten om te verbeteren. Zelf leerde ik het meest van de introductie van een standaard agenda, de Gembawalk en het meer gestructureerd observeren.
Nu is het belangrijk om zelf verder te gaan. We moeten ervoor waken dat we de nieuwe werkwijze niet loslaten in de hectiek van de organisatorische veranderingen die op ons afkomen. Daarom krijgen meer medewerkers nog een Green Belt training en hebben we een Continuous Improvement Team ingericht. Nieuwe medewerkers krijgen een presentatie over de beginselen van Lean, waardoor ze beter landen. Ze voelen zich vanaf het begin gehoord en zien dat voorstellen vanuit het team ook echt worden opgepakt.”
Een cultuur van continu verbeteren
Het leiderschapstraject voor teamcoaches is onderdeel van de transformatiebegeleiding bij LKQ Fource. In deze serie artikelen vertellen betrokken leiders en teamcoaches hoe zij dit traject hebben ervaren en wat de belangrijkste lessen en inzichten zijn geweest:
- Teamcoach Enes Behlic: “We moeten fouten durven maken om als team te kunnen leren”
- Directeur Barry Bédorf: “Het moet soms schuren om te kunnen glanzen”
- Teamcoach Wesley van der Woldt: “De beste ideeën komen van de mensen zelf”
In de businesscase blikken we terug op een succesvolle samenwerking tussen UPD en LKQ Fource, die in 4 jaar heeft geleid tot een indrukwekkende transformatie binnen het bedrijf. Lees de volledige businesscase via onderstaande button.
Naar de businesscaseMeer weten?
Wil je meer informatie over onze samenwerking met LKQ Fource of over hoe wij organisaties begeleiden bij de transformatie naar een cultuur van continu verbeteren? Neem dan contact met ons op via 020 – 345 3015 of contact@upd.nl.
Wil je liever dat wij contact met jou opnemen? Vul dan onderstaand formulier in zodat wij contact met je op kunnen nemen.