Voorbeelden van praktijkopdrachten - UPD

Voorbeelden van praktijkopdrachten

Aan de hand van businesscases

Jaarlijks leiden we meer dan 3.500 verbeterprofessionals op en begeleiden we honderden cursisten bij de uitvoering van hun praktijkopdracht. Als jij nog moet starten met jouw Lean Green Belt opleiding of Lean Black Belt opleiding kan het soms lastig zijn om een geschikte praktijkopdracht te selecteren. Om je daarbij op weg te helpen hebben we een aantal businesscases voor je geselecteerd die oud-deelnemers geschreven hebben over hun praktijkopdracht.

Voorbeelden van Green Belt praktijkopdrachten

Op deze pagina delen we een aantal businesscases. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk spreiding van onderwerp en sector te maken om een compleet beeld te geven. Ben je toch op zoek naar wat andere voorbeelden of een sectorspecifiek voorbeeld? Neem dan even contact met ons op.

Over de praktijkopdracht

De praktijkopdracht is een belangrijk onderdeel van de Green Belt in Lean en Black Belt in Lean. Aan de hand van deze opdracht leer je om de theorie in de praktijk te brengen en zo duurzame resultaatverbetering mee te realiseren. Voor de opdracht tijdens de Lean Green Belt los je één probleem op – of benut je een verbeterkans – binnen een proces waarin jezelf actief bent. Door de praktijkopdracht oefen je dus direct met het toepassen van Lean in de praktijk. En waarschijnlijk verdien je direct de investering in jouw opleiding terug.

Voor meer informatie over de praktijkopdracht en het antwoord op een aantal veelgestelde vragen kun je hier terecht.

Voorbeelden van praktijkopdrachten

Onderstaand vind je een aantal voorbeelden van praktijkopdrachten. Deze voorbeelden zijn in de vorm van een businesscase samen met onze oud deelnemers uitgewerkt. In enkele gevallen is er wat informatie in het kader van de vertrouwelijkheid weggelaten. Maar, grote kans dat deze verhalen je inspiratie geven voor jouw praktijkopdracht.

Een forse besparing binnen het onderwijs

Als onderdeel van haar Green Belt opleiding, startte medewerker Administratieve Organisatie en Interne Controle Sylvia op de Weegh een verbetertraject bij Albeda in Rotterdam. Het doel: meer bekostigde en minder onbekostigde studenten. En met succes. Het aantal studenten waarvoor deze onderwijsinstelling bekostiging ontvangt steeg aanzienlijk in één jaar tijd.

Lees hier de hele businesscase

Blijere klanten en minder drukte bij a.s.r.

Een levensverzekering heeft een einddatum. Als klanten niet hebben aangegeven wat er met het geld moet gebeuren nadat de einddatum is verstreken, blijft het geld bij a.s.r. op de rekening staan en heeft dit fiscale gevolgen voor de klant. Het gevolg is dat er aan het einde van het fiscale jaar opeens enorme drukte op de callcenters ontstond…

Lees hier de hele businesscase

Snellere uitgifte van het kentekenbewijs bij RDW

Een kentekenbewijs moet binnen 3 dagen na aanvraag uitgegeven worden. Maar wat als deze norm structureel niet gehaald wordt? Bij de RDW in Heerenveen was dit de essentie van de praktijkopdracht.

Lees hier de hele businesscase

Meer kwaliteit voor inbellende klanten bij a.s.r.

Hoe doe je een praktijkopdracht in een service-omgeving waar processen niet altijd even makkelijk in kaart te brengen zijn? Bekijk hoe ze dit bij a.s.r. oplossen en lees over de Green Belt praktijkopdracht die is uitgevoerd op de ‘inkomende belletjes’.

Lees hier de hele businesscase

Meer informatie

Wil je nog een paar voorbeelden of wil je even sparren over jouw praktijkopdracht? Neem dan contact met ons op via 020 – 345 3015 of inschrijven@upd.nl.