Verbeter het beste instrument dat je hebt: jezelf

Begeleidingssessies voor Green Belts en Black Belts bij RVO
 

Stel, je koopt 2 bioscoopkaartjes. Je staat in de rij om de zaal binnen te gaan en leest nog een keer de beschrijving. Bij nader inzien lijkt de film je toch niet leuk. Wat doe je?
A) Je gaat toch, want je hebt al betaald.
B) Je gaat niet.

Stel, je vindt 2 bioscoopkaartjes. Wat doe je dan?

Luistermodus uit

Conny Hoevenaars, Black Belt binnen het Expertisecentrum Lean Six Sigma van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert samen met Edward van de Poll, Black Belt bij UNC Plus Delta, regelmatig begeleidingssessies voor de opgeleide Green Belts en Black Belts. Zo houden ze de zaag scherp, is er ruimte om elkaar vragen te stellen, te reflecteren en te sparren over een verscheidenheid aan onderwerpen.

Naast coaching is intervisie een effectieve manier om Green Belts en Black Belts te begeleiden en de theorie naar de praktijk te vertalen. Het is hierbij belangrijk om het zelflerend vermogen zoveel mogelijk te stimuleren. Dat betekent geen ‘luistermodus’, maar elkaar actief feedback geven.

De begeleidingssessies

De begeleidingssessies bestaan doorgaans uit vier onderdelen:

  1. Persoonlijk en actief kennismaken
  2. Sharing a Good Practice
  3. Workshops
  4. Borrelen en netwerken

Het LSS Excellence Center van RVO inventariseert bij de Belts welke onderwerpen vragen om verdieping en/of er intervisie nodig is bij bepaalde projecten. De workshops sluiten hierop aan. een greep uit de onderwerpen van eerdere sessies:

  • Wat is Agile/Scrum?
  • Wat zijn valkuilen bij het borgen van je resultaat?
  • Wat weet een ‘Champion’ en hoe sluit ik daar bij aan?
  • Hoe ga je om met conflicten of tegenstrijdige belangen?

Persoonlijk en actief kennismaken

De sessie start vaak met een ‘energizer’ om op een originele manier kennis met elkaar te maken. Het organiseren van een ‘energizer’ is ook goed toe te passen in workshops tijdens verbetertrajecten. De Belts van RVO maken bijvoorbeeld kennis met elkaar aan de hand van ‘The Wall of Wisdom’. Hierbij noteert iedereen een quote op een post-it en plakte deze op ‘The Wall of Wisdom’. Vervolgens kiezen ze een andere een quote die hen raakt of waar ze vragen bij hebben en gaan op zoek naar de persoon die ‘m heeft opgeplakt. Zo raken de Belts makkelijk met elkaar in gesprek: wat betekent de quote voor de ander?

Sharing a Good Practice

Tijdens de sessies worden er meerdere verbetertrajecten gepresenteerd door de Belts, aangevuld met ‘lessons learned’. Eén van hen was Green Belt Pieter Versluys, die zijn ervaring deelde en uiteenzette wat hij heeft gedaan met de data uit de Measure fase van zijn project die niet normaal verdeeld was. Tijdens de daarop volgende workshop wordt er een verdieping gegeven op het toepassen van statistiek in de praktijk en wat je als Belt kan doen als de data niet-normaal verdeeld is. Dit wordt uitgelegd aan de hand van een praktijkvoorbeeld en een hand-out uit het boekje LSS & Minitab.

De presentaties vormen een mooie aanleiding voor discussies en vragen vanuit de groep.

Workshops

Tijdens één van de workshops zijn voorbeelden gepresenteerd van succesvolle implementatieplannen en borgingsplannen. 4 succesfactoren aan de hand van deze voorbeelden zijn:

  1. Toepassen van visueel management
    Het ultieme doel van visueel management is het direct signaleren van afwijkingen en daarop acteren. Je wil gedrag creëren waarin iedereen met tegenmaatregelen komt om de bronoorzaak te achterhalen en te elimineren.
  2. Richt je acties op systemen, processen en mensen
    Resultaten zijn het gevolg van het gedrag binnen je organisatie. Verbeteren betekent dus ook gedrag ‘veranderen’ voor een duurzaam resultaat.
  3. Maak een mijlpalenplanning en een detailplanning
    Een mijlpalenplanning geeft overzicht, voor zowel opdrachtgever en als projectteam.
    Een detailplanning helpt grip te houden op tempo, haalbaarheid en efficiënt/flexibel inzetten van resources.
  4. Zorg voor eigenaarschap van acties
    Stel, je koopt 2 bioscoopkaartjes. Je staat in de rij om de zaal binnen te gaan en leest nog een keer de beschrijving. Bij nader inzien lijkt de film je toch niet leuk. Wat doe je?
    A) Je gaat toch, want je hebt al betaald.
    B) Je gaat niet.

    Stel, je vindt 2 bioscoopkaartjes. Wat doe je dan?

Moraal van het verhaal: als je ergens voor betaald hebt, ben je eigenaar en heeft het meer waarde en zal je eerder geneigd zijn hier een ‘offer’ voor te brengen.

Meer weten?

Ben je geïnspireerd door dit artikel en wil je graag meer weten over coaching en intervisie? Neem dan contact op met UNC Plus Delta via 020—345 3015 of via info@uncplusdelta.nl. We vertellen je graag meer!

Cached on Mon 18/12 0:22

© 2017  UNC Plus Delta. All rights reserved.