Procesverbetering bij Royal FloraHolland | Klantverhaal | UPD

Samen verbeteren bij Royal FloraHolland

Royal Flora Holland had het zwaar in de crisis. De wereld veranderde en de organisatie reageerde hier laat op. Als onderdeel van de 2020 strategie werden grote veranderingen doorgevoerd, waaronder het verbeteren van het hele logistieke proces. Dat proces is bijzonder complex. Bloemen komen op elk tijdstip van de dag overal vandaan. Een rozenkweker kweekt rozen, maar de klant wil verschillende bloemen. Bloemen zijn kwetsbaar en vers. Waar moet je beginnen om processen te verbeteren en problemen op te lossen?

Bekijk de video

Continu verbeteren bij Royal FloraHolland

Een kijkje terug in de tijd

Dit klantverhaal van Royal FloraHolland is een aantal jaar geleden geschreven. Maar dat maakt het niet minder relevant. Waar de resultaten ondertussen wellicht anders zijn, is de essentie van Continu Verbeteren en het nodige gedrag onveranderd. Dat maakt dat dit klantverhaal onverminderd interessant is om te lezen en de video te bekijken.

Wil je weten hoe het er vandaag de dag uitziet bij Royal FloraHolland met betrekking tot Continu Verbeteren? Neem dan even contact met ons op via 020 – 345 3015.

Aanpak

Het Samen verbeteren programma van Royal Flora Holland implementeert managementfilosofieën van Lean, Six Sigma, Agile en de customer journey. De drie basisprincipes zijn: luisteren naar klanten, denken in processen en spreken met data. In de Samen Verbeteren Academie worden gele, groene en zwarte tulp trainingen aangeboden. De trainingen worden in samenwerking tussen de Academie en UPD georganiseerd, waarbij UPD de praktijkcertificering en de zwarte tulp training doet. Royal Flora Holland heeft voor UPD gekozen omdat zij de grootste en bekendste partij zijn in Lean training en -certificering. Na de training moet iedereen een praktijkopdracht doen.

De Academie begeleidt de 100 teams bij de Samen verbeteren waves, een traject van twintig weken om de doelen van de afdeling scherp te krijgen, KPI’s vast te stellen en die te volgen met dag- en weekstarts. Voor leidinggevenden is er het leader standard work dat hen helpt bij planning en agendering. De Academie organiseert daarnaast voor de teams verbetersessies als ‘het samen verbeteren wiel’, Samen problemen oplossen (SPO, te vergelijken met Kaizen) en Samen processen verbeteren (SPV, te vergelijken met VSM). Er is een Processenkwekerij waar processen van begin tot eind worden herontworpen (onder meer inkoopprocessen). Teams gebruiken dag- en weekstartborden en hebben de beschikking over Job-breakdown-sheets, waarmee ze alle standaard werkwijzen beschrijven. Teamleden hebben een strippenkaart voor coaching on the job.

Resultaten

Royal Flora Holland is pas twee jaar geleden met het Samen verbeteren programma gestart, voor Lean een relatief korte tijd. Door de praktijkopdrachten zijn overal kleine verbeteringen zichtbaar, waardoor de lat in de gehele organisatie omhoog gaat. Verschillende processen zijn veel efficiënter ingericht waardoor er op alle fronten grote tijdwinst is geboekt. Teams analyseren problemen en volgen de oplossingen met dag- en weekstartborden. De betrokkenheid van medewerkers is groot, er is zelfs sprake van bevlogenheid. Programmamedewerkers en Lean-experts in de organisatie worden samengebracht in de lijnorganisatie, waardoor Samen verbeteren een duurzame basis heeft gekregen.