Kosteloos top-level advies van prominente directieleden; te mooi om waar te zijn?

De Boardroom: veelgestelde vragen

Een unieke verzameling van ervaring en talent. En dan ook nog eens gratis beschikbaar voor organisaties in Nederland. Is dat niet te mooi om waar te zijn? Het is één van de meestgestelde vragen die we krijgen over het project De Boardroom. Toch is het écht zo; bedrijven en organisatie die tegen urgente strategische uitdagingen aanlopen kunnen kosteloos (€0,-) gebruikmaken van de kennis en kunde van deze groep routiniers. Waarom ze dit doen? En welke rol speelt UPD bij dit project? We leggen het je uit in dit artikel.

Terwijl bewezen bestuursleden plaats maken voor de volgende generatie, verdwijnt met hun een enorme hoeveelheid waardevolle kennis uit het bedrijfsleven. Erg zonde, vinden wij. Om die reden zijn we gaan nadenken over hoe we deze kennis kunnen borgen en over te brengen op de ondernemers van de toekomst. De Boardroom, een collectief van doorgewinterde (oud)bestuursleden dat bedrijven en organisaties geheel kosteloos helpt om toekomstbestendig te worden en te blijven, speelt hierop in.

Is het inzetten van de Boardroom écht kosteloos?

Ja, de inzet van de Boardroom is echt kosteloos. Tenminste, organisaties krijgen geen factuur voor de inzet van de Boardroom. Wanneer er een vraagstuk behandeld wordt, is dat altijd op locatie van de opdrachtgever. We vragen dan wel dat de leden bij jullie een goed verzorgde middag hebben. Maar de kosten die organisaties maken voor het eten, drinken en de faciliteiten zijn écht de enige kosten.

Waarom doen de Boardroomleden hieraan mee?

Omdat de Boardroomleden met volle overtuiging geloven in het concept en zo een bijdrage willen doen aan organisaties in Nederland. Zij willen de kennis en ervaring die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan inzetten om deze organisaties écht verder te helpen.

Ze weten namelijk als geen ander hoe lastig vraagstukken kunnen zijn die in traditionele Boardrooms ter tafel komen. Tegelijkertijd weten ze ook allemaal nog hoe ze ooit begonnen zijn en hoe anders hun eerste jaren op de werkvloer waren geweest als ze toen de kennis van nu zouden hebben gehad. Om de toekomstige generatie Boardroomleden een vliegende start te geven, helpen ze met dit concept de talenten op weg.

Zo zorgen ze niet alleen dat organisaties voor de aankomende periode aan de slag kunnen met hun strategische uitdagingen, maar dat de toekomstige bestuursleden goed beslagen ten ijs komen.

Waarom doet UPD hieraan mee?

Omdat wij met volle overtuiging achter onze eigen missie staan; het verbeteren van de operationele en financiële resultaten van bedrijven en organisaties. Dat doen we dagelijks met onze dienstverlening, maar we willen ook een bijdrage leveren aan organisaties in Nederland om wendbaar en slagvaardig te zijn. Niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst. Want als alle bedrijven een stukje beter, effectiever en efficiënter worden, profiteren we daar allemaal van.

Is dit niet gewoon een verkapte manier om leads te genereren voor UPD?

Nee. Onze salescollega’s zijn niet betrokken bij de Boardroom. UPD helpt de Boardroom door het faciliteren van de sessies en de operationele voorbereiding. De vraagstukken worden strikt vertrouwelijk behandeld.

Hoe zit dat eigenlijk met de geheimhouding van het vraagstuk?

We begrijpen dat de vraagstukken veelal vertrouwelijke onderdelen bevatten. Om de geheimhouding te borgen hebben alle boardroomleden een NDA getekend voor alle informatie die ze via UPD krijgen over de vraagstukken. Indien gewenst tekent UPD een NDA met de opdrachtgever.

Wat voor type organisaties mogen een vraagstuk indienen?

Iedere organisatie mag een vraagstuk indienen. Zoals in de missie van de Boardroom beschreven is, willen zij een bijdrage leveren aan organisaties in Nederland. Zij zullen dus per vraagstuk bekijken of ze deze bijdrage ook daadwerkelijk kunnen leveren. In dit kader zijn er vooraf geen toelatingseisen nodig. In de sessies tot op heden heeft de Boardroom vraagstukken behandeld van organisaties met 25 medewerkers tot organisaties met 5.000 medewerkers.

Wat is een MT Sponsor en waarom moet ik die doorgeven?

De MT Sponsor is het lid van het Managementteam die het vraagstuk in zijn/haar portefeuille heeft zitten. Deze naam wordt bij het indienen van het vraagstuk gevraagd zodat de Boardroomleden zeker weten dat het vraagstuk op de strategische agenda staat. Verder is het advies van de Boardroom altijd op het niveau van het MT, dus we willen graag zeker weten dat we gesprekspartners hebben die passen bij het advies.

Meer informatie

Loop je tegen een urgente uitdaging aan waar de mogelijke oplossing mijlenver weg lijkt? Dien dan vandaag nog je vraagstuk in en krijg kosteloos advies van De Boardroom. Ga naar upd.nl/challenge-de-boardroom voor meer informatie. Ook kun je contact met ons opnemen door onderstaand formulier in te vullen.